44. Diagramok
Segítséget
345.
Egy
30 fős osztályban a fizika témazáró jegyei a következők voltak:
- elégtelen nem (0) volt,
- 3-an írtak kettest,
- 15-en írtak hármast,
- 9 diáknak négyes,
- a többieknek ötös lett a dolgozata.
| jegy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | összesen: |
| db | 0 | 3 | 15 | 9 | 30 | |
| részarány (%) | 100 | |||||
| középponti szög (°) | 360 |
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
kördiagram = ?
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
Keresett mennyiségek:
kördiagram = ?
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
| 6 pont |
346.
Kitti egy felmérés keretében azt vizsgálta, hogy egy családban hány előfizetéses mobiltelefont használnak.
A megkérdezett
A megkérdezett
- 300 ember tizede (1/10) azt válaszolta, hogy a családjukban nincs mobiltelefon-előfizetés,
- 20%-uknál 1,
- 3/5 részüknél 2,
- a többieknek 3 vagy több mobil-előfizetés van.
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
kördiagram = ?
Alapadatok:
0 → 300/10
1 → 300*0,2
2 → 300*3/5
egyéb → 300 -300/10 -300*0,2 -300*3/5
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
kördiagram = ?
Alapadatok:
0 → 300/10
1 → 300*0,2
2 → 300*3/5
egyéb → 300 -300/10 -300*0,2 -300*3/5
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
a) Töltse ki a táblázatot!
| Mobil-előfizetések szám családonként | 0 | 1 | 2 | 3 vagy több | Összesen: |
| Gyakoriság | 300 | ||||
| Részarány (%): | 100 |
b) Ábrázolja kördiagramon az adatokat, tüntesse fel a megfelelő cikkekhez tartozó középponti szögeket is!
x tengely címe =
y tengely címe =
(Kék = fiúk, piros = lányok)
| Előfizetések száma | 0 | 1 | 2 | 2-nél több | Összesen: |
| Középponti szög(°) | 360 |
| 6 pont |
347.
Az állatkert lakóinak száma havi bontásban 2016 első félévében a következőképpen alakult:
Ábrázolja oszlopdigramon a látogatók számát!
| január | február | március | április | május | június |
| 27 000 | 34 000 | 78 000 | 123 000 | 166 000 | 155 000 |
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
oszlopdiagram
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
Keresett mennyiségek:
oszlopdiagram
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Az adatokat 10 000-kre kell kerekítenünk.
1. Az adatokat 10 000-kre kell kerekítenünk.
| Idő | január | február | március | április | május | június |
| Érték (*104) |
| 3 pont |
348.
Egy matematikaversenyen, ahol 20 versenyző indult, minden feladat 5 pontot ért.
Az első két feladatra kapott pontszámok gyakorisága a táblázatban található. Ábrázolja közös oszlopdiagramon két különböző jelölést alkalmazva a két feladatra kapott pontszámok megoszlását!
Az első két feladatra kapott pontszámok gyakorisága a táblázatban található. Ábrázolja közös oszlopdiagramon két különböző jelölést alkalmazva a két feladatra kapott pontszámok megoszlását!
| Pontszám | 1. feladat | 2. feladat |
| 0 | 2 | 0 |
| 1 | 3 | 4 |
| 2 | 6 | 3 |
| 3 | 2 | 8 |
| 4 | 4 | 1 |
| 5 | 3 | 4 |
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
oszlopdiagram = ?
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
legnagyobb érték = Keresett mennyiségek:
oszlopdiagram = ?
Alapadatok:
gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Érték = oszlopmagasság
1. Érték = oszlopmagasság
x tengely címe =
y tengely címe =
| 3 pont |
349.
Marcsi minden étkezését vezeti egy telefonos applikációban.
Ma regggelire
Ma regggelire
- egy szelet 30 grammos kenyeret,
- egy szelet 12 grammos sonkát,
- egy szelet 20 grammos sajtot és
- egy darab 70 grammos paradicsomot evett.
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
kördiagram = ?
Alapadatok:
kördiagram
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
kördiagram = ?
Alapadatok:
kördiagram
Képletek:
a)
1. középponti szög = részarány*360°,ahol részarány = adat/adatok összege:
energia adat = részarány*adatok összege = (középponti szög/360°)*adatok összege
2. energia 100gban = (energia adat/tömegadat)*100
b)
3. reggelire evett kenyér fehérjetartalma = kenyér tömege/100*100g kenyér fehérjetartalma
4. Összesítés soronként, majd összesítő oszlopon belül.
5. Részarány = részadat/összesített adat
6. Középponti szög = részarány/100*360°
a)
1. középponti szög = részarány*360°,ahol részarány = adat/adatok összege:
energia adat = részarány*adatok összege = (középponti szög/360°)*adatok összege
2. energia 100gban = (energia adat/tömegadat)*100
b)
3. reggelire evett kenyér fehérjetartalma = kenyér tömege/100*100g kenyér fehérjetartalma
4. Összesítés soronként, majd összesítő oszlopon belül.
5. Részarány = részadat/összesített adat
6. Középponti szög = részarány/100*360°
a) Számolja ki, hogy mennyi energia lehetett a reggeli összetevőiben 100 gramm egységre tekintve!
(Válaszait egészre kerekítve adja meg!)
| Kenyér | Sonka | Sajt | Paradicsom | Összesen: | |
| Középponti szög(°) | 360 | ||||
| Energia az ételben (kcal) | 180 | ||||
| Tömeg(g): | 30 | 12 | 20 | 70 | |
| Energia 100gramm termékben(kcal) | - |
b) Marcsi a reggeli összetevőinek csomagolásán a következőket találta:
Számolja ki, hogy Marcsi reggelijében hány gramm fehérje, hány gramm szénhidrát és hány gramm zsír volt!
Foglalja az adatokat táblázatba és készítsen róluk kördiagramot!
Marcsi reggelije:| 100g termékben | kenyér | sonka | sajt | paradicsom |
| Fehérje(g) | 9 | 15 | 7 | 1 |
| Szénhidrát(g) | 51 | 2 | 29 | 4 |
| Zsír(g) | 1 | 5 | 19 | 0 |
Foglalja az adatokat táblázatba és készítsen róluk kördiagramot!
| Kenyér | Sonka | Sajt | Paradicsom | Összesen | Részarány(%) | Középponti szög(°) | |
| Tömeg(g): | 30 | 12 | 20 | 70 | |||
| Fehérje(g) | |||||||
| Szénhidrát(g) | |||||||
| Zsír(g) | |||||||
| Feh.+szh.+zs (g): | 100 | 360 |
| 10 pont |
350.
Készítsen gyakorisági táblázatot az osztály matematikaosztályzatairól, ha azok megoszlását
a mellékelt oszlopdiagramon szemléltettük!
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
Alapadatok:
oszlopdiagram
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat = ?
Alapadatok:
oszlopdiagram
Képletek:
1. Érték = oszlopmagasság
1. Érték = oszlopmagasság
| Jegy: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| Darab: |
| 2 pont |
351.
Az iskola végzős évfolyamának nemenkénti megoszlását a következő diagram mutatja:
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
Gyakorisági táblázat = ?
Kördiagram = ?
Alapadatok:
Oszlopdiagram
Keresett mennyiségek:
Gyakorisági táblázat = ?
Kördiagram = ?
Alapadatok:
Oszlopdiagram
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
(Kék = fiúk, piros = lányok)
a) Készítsen megfelelő táblázatot a diagramban szereplő adatokról osztályonkénti és nemenkénti bontásban!
| Osztály/nem: | A | B | C | D | Összeg: |
| Fiúk: | |||||
| Lányok: | |||||
| Osztálylétszám: | |||||
| Részarány (%): | 100 | ||||
| Középponti szög(°): | 360 |
b) Ábrázolja kördiagramon az évfolyam osztályonkénti megoszlását!Adja meg a megfelelő középponti szögeket!
| 10 pont |
352.
A budapesti vizes világbajnokságon a magyar női vízilabda-válogatott
az első mérkőzését Japán ellen játszotta.
A negyedenkénti lőtt gólok megoszlását az alábbi diagram mutatja:
(piros = magyar, kék = japán)
A negyedenkénti lőtt gólok megoszlását az alábbi diagram mutatja:
(piros = magyar, kék = japán)
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat
Alapadatok:
oszlopdiagram
Keresett mennyiségek:
gyakorisági táblázat
Alapadatok:
oszlopdiagram
Képletek:
1. Az egyes értékeket az összmagásságból való kivonással határozhatjuk meg.
1. Az egyes értékeket az összmagásságból való kivonással határozhatjuk meg.
a) Foglalja táblázatba a negyedenként lőtt gólok számát országonként!
| Negyed | 1. | 2. | 3. | 4. |
| Magyarország | ||||
| Japán |
b) Mi lett a mérkőzés végeredménye?
Magyarország = : = Japán
Magyarország = : = Japán
| 6 pont |
44. Diagramok
NÉV:JEGY: IDŐ:
| Ssz. | Max pont | Pont | Paraméter | Be |
| 345. | ||||
| 346. | ||||
| 347. | ||||
| 348. | ||||
| 349. | ||||
| 350. | ||||
| 351. | ||||
| 352. | ||||
| Ö.: | - | - |