2021. szeptember 16., csütörtök

44. Diagramok

44. Diagramok

44. Diagramok

Segítséget
345. Egy 30 fős osztályban a fizika témazáró jegyei a következők voltak:
  • elégtelen nem (0) volt,
  • 3-an írtak kettest,
  • 15-en írtak hármast,
  • 9 diáknak négyes,
  • a többieknek ötös lett a dolgozata.
Ábrázolja kördiagramon az osztályzatok megoszlását, tüntesse fel az egyes osztályzatokhoz tartozó középponti szögeket is!
jegy 1 2 3 4 5 összesen:
db 0 3 15 9 30
részarány (%) 100
középponti szög (°) 360
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 kördiagram = ?
Alapadatok:
 gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°

6 pont
346. Kitti egy felmérés keretében azt vizsgálta, hogy egy családban hány előfizetéses mobiltelefont használnak.
A megkérdezett
  • 300 ember tizede (1/10) azt válaszolta, hogy a családjukban nincs mobiltelefon-előfizetés,
  • 20%-uknál 1,
  • 3/5 részüknél 2,
  • a többieknek 3 vagy több mobil-előfizetés van.
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 gyakorisági táblázat = ?
 kördiagram = ?
Alapadatok:
 0 → 300/10
 1 → 300*0,2
 2 → 300*3/5
 egyéb → 300 -300/10 -300*0,2 -300*3/5
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°
a) Töltse ki a táblázatot!
Mobil-előfizetések szám családonként 0 1 2 3 vagy több Összesen:
Gyakoriság 300
Részarány (%): 100
b) Ábrázolja kördiagramon az adatokat, tüntesse fel a megfelelő cikkekhez tartozó középponti szögeket is!
Előfizetések száma 0 1 2 2-nél több Összesen:
Középponti szög(°) 360

6 pont
347. Az állatkert lakóinak száma havi bontásban 2016 első félévében a következőképpen alakult:
januárfebruár márciusáprilis májusjúnius
27 000 34 000 78 000 123 000 166 000 155 000
Ábrázolja oszlopdigramon a látogatók számát!
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 oszlopdiagram
Alapadatok:
 gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Az adatokat 10 000-kre kell kerekítenünk.
Idő januárfebruár márciusáprilis májusjúnius
Érték (*104)

3 pont
348. Egy matematikaversenyen, ahol 20 versenyző indult, minden feladat 5 pontot ért.
Az első két feladatra kapott pontszámok gyakorisága a táblázatban található. Ábrázolja közös oszlopdiagramon két különböző jelölést alkalmazva a két feladatra kapott pontszámok megoszlását!
Pontszám1. feladat2. feladat
0 2 0
1 3 4
2 6 3
3 2 8
4 4 1
5 3 4
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 oszlopdiagram = ?
Alapadatok:
 gyakorisági táblázat
Képletek:
1. Érték = oszlopmagasság
legnagyobb érték =
x tengely címe =
y tengely címe =

3 pont
349. Marcsi minden étkezését vezeti egy telefonos applikációban.
Ma regggelire
  • egy szelet 30 grammos kenyeret,
  • egy szelet 12 grammos sonkát,
  • egy szelet 20 grammos sajtot és
  • egy darab 70 grammos paradicsomot evett.
Az alkalmazás a mellékelt diagramot adta ki. (Összesen: 180kcal)
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 gyakorisági táblázat = ?
 kördiagram = ?
Alapadatok:
 kördiagram
Képletek:
a)
1. középponti szög = részarány*360°,ahol részarány = adat/adatok összege:
 energia adat = részarány*adatok összege = (középponti szög/360°)*adatok összege
2. energia 100gban = (energia adat/tömegadat)*100
b)
3. reggelire evett kenyér fehérjetartalma = kenyér tömege/100*100g kenyér fehérjetartalma
4. Összesítés soronként, majd összesítő oszlopon belül.
5. Részarány = részadat/összesített adat
6. Középponti szög = részarány/100*360°
a) Számolja ki, hogy mennyi energia lehetett a reggeli összetevőiben 100 gramm egységre tekintve! (Válaszait egészre kerekítve adja meg!)
KenyérSonkaSajtParadicsomÖsszesen:
Középponti szög(°) 360
Energia az ételben (kcal) 180
Tömeg(g): 30 12 20 70
Energia 100gramm termékben(kcal) -
b) Marcsi a reggeli összetevőinek csomagolásán a következőket találta:
100g termékbenkenyérsonkasajtparadicsom
Fehérje(g) 9 15 7 1
Szénhidrát(g) 51 2 29 4
Zsír(g) 1 5 19 0
Számolja ki, hogy Marcsi reggelijében hány gramm fehérje, hány gramm szénhidrát és hány gramm zsír volt!
Foglalja az adatokat táblázatba és készítsen róluk kördiagramot!
Marcsi reggelije:
Kenyér Sonka Sajt Paradicsom Összesen Részarány(%) Középponti szög(°)
Tömeg(g): 30 12 20 70
Fehérje(g)
Szénhidrát(g)
Zsír(g)
Feh.+szh.+zs (g): 100 360

10 pont
350. Készítsen gyakorisági táblázatot az osztály matematikaosztályzatairól, ha azok megoszlását a mellékelt oszlopdiagramon szemléltettük!
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 gyakorisági táblázat = ?
Alapadatok:
 oszlopdiagram
Képletek:
1. Érték = oszlopmagasság
Jegy: 1 2 3 4 5
Darab:

2 pont
351. Az iskola végzős évfolyamának nemenkénti megoszlását a következő diagram mutatja:
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 Gyakorisági táblázat = ?
 Kördiagram = ?
Alapadatok:
 Oszlopdiagram
Képletek:
1. Számoljuk ki az adatok összegét!
2. részarány = adat/adatok összege
3. középponti szög = részarány*360°

(Kék = fiúk, piros = lányok)
a) Készítsen megfelelő táblázatot a diagramban szereplő adatokról osztályonkénti és nemenkénti bontásban!
Osztály/nem: A B C D Összeg:
Fiúk:
Lányok:
Osztálylétszám:
Részarány (%): 100
Középponti szög(°): 360
b) Ábrázolja kördiagramon az évfolyam osztályonkénti megoszlását!Adja meg a megfelelő középponti szögeket!
10 pont
352. A budapesti vizes világbajnokságon a magyar női vízilabda-válogatott az első mérkőzését Japán ellen játszotta.
A negyedenkénti lőtt gólok megoszlását az alábbi diagram mutatja:
(piros = magyar, kék = japán)
Megoldás:
Keresett mennyiségek:
 gyakorisági táblázat
Alapadatok:
 oszlopdiagram
Képletek:
1. Az egyes értékeket az összmagásságból való kivonással határozhatjuk meg.
a) Foglalja táblázatba a negyedenként lőtt gólok számát országonként!
Negyed 1. 2. 3. 4.
Magyarország
Japán
b) Mi lett a mérkőzés végeredménye?
Magyarország = : = Japán
6 pont

44. Diagramok

NÉV:
JEGY: IDŐ:
Ssz. Max pont Pont Paraméter Be
345.
346.
347.
348.
349.
350.
351.
352.
Ö.: - -